Perginya lagenda bola sepak dunia : Diego Maradona


Legenda bola sepak Diego Maradona, salah satu pemain terhebat sepanjang masa, telah meninggal dunia pada usia 60 tahun. Bekas pemain tengah dan pengurus Argentina itu mengalami serangan jantung di rumah Buenos Aires. Dia berjaya menjalani pembedahan darah beku otak pada awal November dan dirawat kerana ketergantungan alkohol. Maradona menjadi kapten ketika Argentina menjuarai Piala Dunia 1986, menjaringkan gol terkenal 'Tangan Tuhan' ketika menentang England di suku akhir.

Dalam satu kenyataan di media sosial, Persatuan Bola Sepak Argentina menyatakan "kesedihannya yang paling dalam atas kematian legenda kami", sambil menambahkan: "Anda akan selalu ada di hati kami." Mengisytiharkan tiga hari berkabung nasional, Alberto Fernandez, presiden Argentina, berkata: "Anda membawa kami ke puncak dunia. Anda membuat kami sangat gembira. Anda adalah yang terbesar dari mereka semua. "Terima kasih telah ada, Diego. Kami akan merindukanmu sepanjang hidup kami." 

Maradona bermain untuk Barcelona dan Napoli semasa kerjaya kelabnya, memenangi dua gelaran Serie A dengan pasukan Itali. 

Dia menjaringkan 34 gol dalam 91 penampilan untuk Argentina, mewakili mereka dalam empat Piala Dunia. Maradona memimpin negaranya ke final 1990 di Itali, di mana mereka dikalahkan oleh Jerman Barat, sebelum menawannya lagi di Amerika Syarikat pada tahun 1994, tetapi dihantar pulang setelah gagal dalam ujian dadah untuk efedrin. Semasa separuh kedua kariernya, Maradona bergelut dengan ketagihan kokain dan dilarang selama 15 bulan setelah positif dadah pada tahun 1991. 

Dia bersara dari bola sepak profesional pada tahun 1997, pada ulang tahunnya yang ke-37, semasa bertugas kedua di kelab gergasi Argentina, Boca Juniors. Setelah berjaya menguruskan dua pasukan di Argentina selama kariernya bermain, Maradona dilantik sebagai ketua jurulatih pasukan kebangsaan pada tahun 2008 dan pergi setelah Piala Dunia 2010, di mana pasukannya dikalahkan oleh Jerman pada suku akhir. 

Dia kemudian menguruskan pasukan di Emiriah Arab Bersatu dan Mexico dan mengendalikan Gimnasia y Esgrima dalam penerbangan di Argentina pada saat kematiannya.


Credit to :

- Sky Sports

- BBC Sports

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan