Sebelas panduan untuk blogger baru


Sebelum mula membina blog anda yang pertama (atau mungkin baru), anda perlu mempertimbangkan beberapa perkara asas dalam dunia blogging. Anda perlu mengikut beberapa peraturan, strategi dan kaedah berblog untuk memastikan blog yang berjaya untuk jangka masa panjang.

Kaedah 1 
Memberi tumpuan kepada topik tertentu. Menulis beberapa artikel pertama tentang tajuk tertentu dan mengekalkannya untuk tempoh beberapa lama. Malah dalam sesetengah kes, anda masih boleh membuat beberapa artikel di luar topik dari semasa ke semasa tetapi hakikatnya bahawa lebih kurang 80% daripada "weblog" anda patut dikhususkan untuk tema utama anda. Oleh itu, adalah penting untuk menentukan skop atau "skrip" pada permulaan dalam setiap artikel yang diterbitkan.

Kaedah 2
Mesti mengekalkan momentum penulisan beberapa siri rencana atau artikel yang pertama. Anda patut serius untuk hari pertama blog anda diterbitkan dan berterusan pada hari-hari berikutnya. Artikel-artikel ini sepatutnya menjadi asas kepada indentiti atau imej utama blog anda di masa hadapan.  Ia juga menjadi pemangkin kepada hala tuju blog yang dibangunkan.

Kaedah 3
Menerbitkan artikel yang berkualiti tinggi.  Maksudnya ialah setiap artikel yang diterbitkan mempunyai kadar carian kata kunci yang tinggi di internet serta mempunyai keperluan yang positif di kalangan pengguna internet. Mungkin bagi blogger baru, anda boleh menumpukan beberapa siri artikel pada peringkat awal dengan membuat artikel berkenaan dengan petua perubatan dan kesihatan. Ia adalah salah satu "niche market" (pasaran yang khusus) atau kata kunci yang tinggi cariannya di internet

Kaedah 4
Kekerapan menerbitkan artikel. Menyiarkan artikel setiap hari selama sebulan atau lima minggu berturut-turut pada peringkat awal dan kemudian anda boleh mengurangkan kadar kekerapan berkenaan mengikut jadual seharian anda. Namun jika anda ingin meneruskan seberapa banyak kekerapan penerbitan artikel, itu adalah lebih baik. 

Kaedah 5
Membina jaringan komunikasi anda sendiri. Komunikasi antara laman blog anda dan laman web "bookmarking sosial" seperti "Digg" dan "Delicious" adalah penting. Ia seumpama mendaftarkan blog anda pada direktori. Sekiranya anda memilih tema dan gaya penulisan yang unik dan klasik , ia mungkin akan menjadi perhatian masyarakat internet dan anda akan meningkatkan rating blog anda dengan cepat.

Kaedah 6
Hantar suapan (link) artikel blog anda ke laman web RSS (Really Simple Syndication) seperti "Burner Feed" dan laman web "newsletter". Ia sebenarnya memudahkan para pelawat blog melanggan berita atau artikel dari blog kegemaran mereka secara automatik setiap kali anda menerbitkan artikel terkini. Ia juga diibarat seperti alat pemberitahuan automatik.

Kaedah 7
Jangan abaikan pengaruh "forum". Melibatkan diri secara aktif dalam forum khususnya yang berkaitan dengan industri atau bidang anda, serta mula menyumbang sesuatu dalam forum berkenaan akan meningkatkan kadar aliran trafik ke blog anda secara tidak langsung. Antara forum yang agak popular di kalangan blogger ialah seperti Carigold, Wangcyber dan Tokeikedai.

Kaedah 8
Menghantar jemputan kepada rakan-rakan dan ahli keluarga. Hantar emel kepada orang yang anda kenal dan jemput mereka untuk melawat blog anda. Jika anda merupakan seorang peniaga atau usahawan, hantarkan emel jemputan berkenaan kepada pelanggan atau bakal pelanggan. Namun harus diingat sebelum melakukannya, pastikan blog anda telah lengkap dengan segala maklumat serta kelihatan kemas, jika tidak ia akan memalukan anda.

Kaedah 9
Gunakan kaedah offline. Contohnya bahan bercetak seperti kad bisnes, kad nama atau helaian iklan yang tertera alamat blog yang ingin anda promosikan.

Kaedah 10 
Membina "backlink" pada blog blogger yang lain. Mempunyai link atau pautan blog anda di dalam blog orang lain adalah salah satu kaedah tradisional yang masih lagi releven dalam dunia blogging.  Bertukar-tukar pautan dengan blogger lain merupakan langkah berkesan dalam membina jenama dan persahabatan di internet.

Kaedah 11
Pastikan anda tidak terlalu banyak wedget, video atau gambar yang dihoskan ke blog anda sendiri.  Ia bermaksud jika anda ingin memaparkan video atau gambar yang berkaitan dengan diri anda atau perniagaan anda, adalah lebih baik jika anda menggunakan pautan album dari khidmat laman web luar seperti Youtube atau Picasa.  Jika tidak blog anda akan lambat dipaparkan sepenuhnya dan pelawat akan bosan serta meninggalkan blog anda.



*KOMEN :
-Teruskan berblogging tanpa perlu risau akan jumlah trafik yang diterima. Jika anda benar-benar minat dengan blog dan ikhlas dalam menulis artikel, para pembaca akan tertarik dan mengikuti blog anda tanpa dipaksa.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan