Superbest Power Penaja Utama Piala FA 2016 hingga 2018


Superbest Power Health Food & Beverages Sdn Bhd, pengeluar terkemuka kopi tenaga tempatan dan Football Malaysia Limited Liability Partnership mengumumkan penajaan kejohanan Piala FA susulan majlis undian yang membuka tirai edisi 2016 kejohanan itu.

Perjanjian selama tiga tahun ini bermula dari 2016 hingga 2018 yang akan menyaksikan kejohanan itu dijenamakan semula sebagai ‘Superbest Power Piala FA, termasuk pelancaran logo baru Piala FA yang akan membolehkan Superbest Power untuk memperkembangkan sayap dan mempromosikan bola sepak Malaysia menerusi pengaruhnya di seluruh negara dan juga aktiviti pemasaran sepanjang perlawanan Piala FA.

Perjanjian komprehensif antara Football Malaysia LLP dan Superbest Power dicetuskan oleh MP & Silva, agensi yang menguruskan hak media sukan antarabangsa terkemuka yang dilantik Persatuan Bolasepak Malaysia sebagai penasihat global bagi semua hak media dan komersil pertandingan-pertandingan Football Malaysia LLP.

Butiran mengenai perjanjian penajaan itu diumumkan selepas Taklimat Pasukan Liga Super dan Liga Premier 2016 yang berlangsung selama dua hari yang dianjurkan Football Malaysia LLP yang baru ditubuhkan merangkumi kelab dan pasukan Liga Malaysia. Tujuan penubuhan Football Malaysia LLP bertujuan untuk membawa bolasepak Malaysia ke peringkat lebih tinggi dengan fungsi utamanya adalah untuk menguruskan Liga Super Malaysia, Liga Premier, Superbest Power Piala FA, TM Piala Malaysia dan Piala Sumbangsih.

Ketua Pegawai Operasi Superbest Power Health Food and Beverages Sdn Bhd, En Kamal Mohd Nor berkata: “Kami sudah melihat semangat peminat bola sepak tempatan dan kami mahu membawanya ke peringkat lebih tinggi. Kami tahu bola sepak Malaysia memiliki potensi untuk berkembang pada peringkat lebih tinggi dan kami melihat Piala FA sebagai peluang terbaik untuk membawa bola sepak tempatan ke tahap seterusnya dan jenama Superbest Power mampu memainkan peranan besar dalam inisiatif tersebut.

“Superbest Power Energy Coffee sudah berkembang sebagai jenama tempatan terkemuka sepanjang beberapa tahun ini dan sebagai jenama kopi tempatan pertama untuk menaja bola sepak Malaysia, kami percaya ia mampu memperkuatkan jenama kami sebagai minuman tenaga semula jadi,” kata En Kamal, sambil menambah bahawa Superbest Power bukan sekadar minuman biasa tetapi juga minuman kesihatan menyeluruh.”

Ketua Pegawai Eksekutif Football Malaysia LLP, En Kevin Ramalingam berkata: “Kami teruja untuk melihat satu jenama tempatan terkemuka menyokong bola sepak tempatan dan kami melihat pelbagai faedah yang mampu dinikmati kedua-dua pihak daripada aspek komersial termasuk bola sepak. Kami tidak sabar untuk melihat Superbest menghidupkan jenamanya pada Piala FA tahun ini seterusnya merancakkan bola sepak tempatan.”

Pengarah Urusan MP & Silva Asia Pasifik, Beatrice Lee, berkata: “Kami gembira dengan kehadiran Superbest Power sebagai penaja utama Piala FA. Kami percaya ia adalah perjanjian yang saling menguntungkan antara Superbest Power dan FMLLP. Lebih penting, penajaan ini akan memberikan peluang baru untuk meningkatkan tahap bola sepak Malaysia dan juga menghubungkan penggiat bola sepak tempatan dengan penaja korporat yang menyokong sepenuhnya bola sepak tempatan akan memberikan suntikan kepada industri bola sepak tempatan.”

Musim Liga Malaysia 2016 bermula dengan perlawanan Piala Sumbangsih pada 13 Februari antara juara Liga Super, Johor Darul Ta’zim (JDT) dan juara TM Piala Malaysia, Selangor di Stadium Tan Sri Dato’ Hj Hassan Yunos di Larkin, Johor. Ia akan disusuli dengan perlawanan Liga Super dan Liga Premier (Perdana).


Sumber : http://footballmalaysia.com

Kerani layan bos


Asalnya dari sebuah video tetapi diedit oleh seseorang menjadi dalam bentuk format gambar "gif".  Disiarkan dalam tahun 2015, dikatakan bahawa kerani di dalam gambar berkenaan berbincang dengan bos untuk minta bonus ataupun kenaikkan gaji.

Namun kelihatan bos yang dipercayai berbangsa cina menghampiri keraninya yang duduk di kerusi hadapan mejanya lalu mengajak (telah menggoda kerani berkenaan sebelum itu) untuk memuaskan nafsunya di dalam pejabat.

Aksi selebihnya anda lihat sendiri pada gambar di bawah :



Ringkasan Sejarah Perniagaan Subway


BERMULA dengan modal AS$1,000 (RM3,685), dua rakan baik, Fred DeLuca dan Peter Buck menubuhkan syarikat makanan segera, Subway pada 1965.

Dengan usia masih muda, syarikat Doctor’s Associates, Inc ditubuhkan pada awalnya untuk mencari duit tambahan membayar yuran pengajian mereka di kolej.

Nama syarikat tersebut diilhamkan daripada subjek yang mereka pelajari ketika belajar dalam bidang perubatan dan fizik.

Namun begitu, DeLuca mengambil keputusan berhenti belajar apabila ingin meneruskan perniagaan Subway yang ketika itu semakin pesat berkembang.

Syarikat makanan berkonsepkan sandwich dan salad itu mempromosikan menu sihat mendapat sambutan menggalakkan orang ramai.

Walaupun memperkenalkan makanan berasaskan roti dan sayur sahaja, Subway tetap menjadi pilihan ramai apatah lagi untuk golongan vegetarian.

Berpangkalan di Milford, Connecticut, Subway mempunyai lima pusat pengendali yang menyokong sistem operasi antarabangsa ini dinobatkan sebagai restoran francais paling pantas berkembang.

Ia restoran makanan segera terbesar di dunia dengan 37,881 restoran di 98 negara di seluruh dunia.

Subway kini rangkaian restoran makanan segera terbesar di dunia mengambil alih gelaran daripada McDonalds.

Walaupun tidak menjual produk baharu, Subway hanya mempromosikan makanan mereka dengan ‘memanjangkan’ saiz sandwich sedia ada dan menjualnya dengan menu pelbagai pilihan. Bahkan perkataan footlong sebagai trademark Subway.

Ketika krisis ekonomi 2008, Subway memperkenalkan ‘AS$5 Footlong’ dan sandwich itu mendapat sambutan menggalakkan orang ramai di Amerika Syarikat. Dengan harga AS$5 (RM18.40), orang ramai dapat menikmati satu sandwich panjang dan sedap.

Ternyata idea Subway itu menyumbang kepada jualan sehingga AS$3.5 (RM12.88) bilion pada 2009. Bahkan konsep ini turut diguna syarikat makanan segera lain.


Prestasi Ramly Burger dijangka meningkat


HASIL perniagaan burger tempatan, Kumpulan Ramly, dijangkakan melonjak kepada RM2 bilion berbanding RM1 bilion pada masa ini sebaik kompleks pengeluaran baharu di Pulau Indah, Selangor, beroperasi sepenuhnya pada 2018.

Fasa pertama kompleks itu yang dijadual siap akhir tahun depan, akan meluaskan kapasiti pengeluaran kumpulan kepada 300 tan sehari berbanding 100 tan sekarang, kata Pengasas dan Pengarah Urusannya Datuk Ramly Mokni hari ini.

Kapasiti itu akan ditingkatkan sebanyak 300 tan lagi selepas fasa kedua mula beoperasi, katanya selepas lawatan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan, ke kemudahan itu.

Pertumbuhan perniagaan kini tidak banyak berubah memandangkan kemudahan sedia ada sudah beroperasi dalam kapasiti penuh, katanya.

Kompleks baharu ini akan dilengkapi depot penyimpanan, logistik halal, pusat latihan dan pusat penyelidikan dan pembangunan.

Kapasiti pengeluaran yang dipertingkat itu kelak akan membolehan Ramly Group meningkatkan eksport ke rantau Asean. Timur Tengah, Eropah, Jepun dan Korea, yang juga merupakan pelan peluasan syarikat.

Kumpulan itu kini mengeskport produknya ke Singapura, Thailand, Indonesia, Kemboja, Myanmar dan Bangladesh. 

Sumber : Bernama



Usahawan kreatif jual burger berwarna-warni



KEBIASAANNYA, roti burger berwarna putih dan dihidangkan bersama daging burger, sos, mayonis, salad, tomato serta lain-lain sehingga membangkitkan aroma menyelerakan dan menarik sesiapa sahaja untuk menikmatinya.

Namun kebelakangan ini, penyediaan burger dengan pelbagai pilihan warna pada roti dan sosnya memikat hati penggemar burger sehingga mencetus fenomena.

Rasanya bukan sahaja enak berbanding burger biasa, namun cara ia dipersembahkan juga menjadi antara faktor tarikan.

Kakitangan swasta, Hartini Abdullah berkata, pada awalnya, dia agak bimbang untuk mencuba burger yang berwarna kerana faktor warna dan kelainan rasanya berbanding burger biasa dimakannya.

"Kali pertama saya mencubanya, tiga tahun lalu selepas melihat pengenalan burger itu yang tersebar meluas di laman sosial Facebook.

"Ketika itu, saya memesan burger yang mempunyai roti berwarna hitam, yang dikatakan mempunyai perisa arang. Selepas mencubanya, Alhamdulillah ternyata rasanya sedap," katanya.

Warna menyelerakan

Bagi kakitangan awam, Noradibah Ahmad, ketika pengenalan burger berwarna di Malaysia oleh restoran-restoran berjenama, dia tidak berani hendak mencuba kerana harganya yang mahal.


"Namun, selepas melihat ada kedai Melayu iaitu Burger Warisan menjual burger ini dengan harga berpatutan, barulah saya berani membeli kerana harganya di bawah RM10.


"Burger pertama saya cuba adalah warna merah dan hitam. Saya suka burger ini kerana warnanya menarik dan daging burgernya sedap serta 'juicy' kerana ia dibakar," katanya.


Bermula dari situ, setiap minggu, Noradibah pasti singgah ke kedai itu untuk makan burger warna-warni kegemarannya selepas tamat bekerja.


"Selain makan sendiri, saya juga pernah memesan burger warna-warni dua tingkat sempena hari jadi suami," katanya.


Hidangan istimewa
 
Juruteknik, Muhd Rais Abdul Rahman menyifatkan burger warna-warni sesuai dijadikan hidangan istimewa sempena sambutan hari jadi, perkahwinan atau majlis-majlis tertentu.

"Ini kerana, tarikan pelbagai warna pada burger itu membuatkannya begitu cantik, ceria dan unik.

"Jika sebelum ini, orang selalu beli kek atau menyediakan pulut kuning untuk hidangan pada hari istimewa, namun, burger warna-warni kini boleh menjadi alternatif," katanya.

 
Jualan meningkat 
 

Sementara itu, pemilik Burger Warisan, Amiruddin Abdullah berkata, jualan burger warna-warni di kedainya di Sijangkang, Kuala Langat begitu memberangsangkan selepas dia memperkenalkannya pada 2012.

"Setiap hari, kira-kira 150 biji burger warna-warni terjual dan sebulan pula lebih kurang 4,000 biji. Jumlah itu akan semakin meningkat apabila musim cuti sekolah kerana tempahan pelanggan tinggi.

"Selain jual di kedai, saya juga turut menerima tempahan pelanggan untuk majlis-majlis tertentu seperti hari jadi, perkahwinan dan sebagainya, mengikut tempahan pelanggan," katanya.

Amiruddin menjual burger warna-warni bagi menarik pelanggan membeli di kedai burgernya apabila perniagaannya merosot selepas setahun membuka kedai sendiri.

"Saya mula jual burger biasa seperti ayam dan daging dengan membuka gerai di Sijangkang pada 2009.  Disebabkan sambutan baik, saya mula membuka kedai sendiri di tapak yang sama.

"Kemudian saya jual burger bakar, selain burger biasa. Namun, perniagaan saya agak merudum tidak lama kemudian menyebabkan saya terpaksa cari alternatif lain," katanya.

Melihat trend burger warna-warni yang kebanyakannya dijual di restoran francais ketika itu, akhirnya Amiruddin mula menjual burger warna-warni dengan menempah roti berwarna daripada pengusaha bakeri tempatan.

"Saya minta mereka buat roti burger warna hitam (arang), merah (tomato), kuning (kuning telur) dan hijau (pandan). Saya memilih warna-warna makanan agar pelanggan tidak takut mencubanya.

"Untuk bahan burger seperti mayonis, saya ambil daripada pembekal tempatan, namun kami mengolahnya semula ikut resipi sendiri dan menjadikan ia berwarna-warni seperti warna roti burger.

"Sementara itu, daging burger mempunyai berat 100 hingga 150 gram terdiri daripada ayam, daging, arnab, rusa dan kambing yang semuanya dibakar," katanya.

Menurutnya, pada peringkat awal menjual burger warna-warni, Amiruddin terpaksa menerangkan mengenai penyediaan dan bahan digunakan untuk menghasilkan makanan tersebut kepada pelanggan.

"Selepas dua hingga tiga bulan, pelanggan sudah tidak bertanya lagi dan mereka mula menerima burger warna-warni ini sehinggalah saya membuka cawangan kedua Burger Warisan di kawasan berhampiran cawangan pertama," katanya.
 
 
Sumber :
(Sinar Harian Online)

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan