Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz meninggal dunia


Salah seorang intelektual yang unggul di negara ini dan cendekiawan terkenal, Prof Diraja Ungku Abdul Aziz telah meninggal dunia di Hospital Prince Court,  Kuala Lumpur pada pukul 4 petang pada hari Selasa (15 Disember 2020). Arwah berusia 98 tahun.

Dilahirkan di Hampstead, London, England pada 28 Januari 1962, Ungku Aziz merupakan seorang tokoh yang paling disegani terutamanya dalam bidang akademik,  ahli ekonomi, pentadbir, ahli sukan dan penulis terkenal yang telah banyak menyumbang idea kepada agama, bangsa dan negara. Beliau pernah memenangi Hadiah Budaya Asia Fukuoka IV pada tahun 1993.

Beliau adalah naib canselor Universiti Malaya yang pertama dan paling lama berkhidmat, ahli ekonomi Melayu pertama serta satu-satunya orang yang diberi status profesor kerajaan di negara ini. 

Dia juga berperanan dalam penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Lembaga Tabung Haji dan Pertubuhan Koperasi Nasional Malaysia (Angkasa). Ungku Aziz lulus dari English College di Johor Baru dan Malay School di Batu Pahat, dan mendapat pendidikan tinggi di Raffles College di Singapura. 

Dia juga telah menulis lebih dari 50 buku dan monograf mengenai masalah sosial dan ekonomi Malaysia, adalah seorang perunding kepada pelbagai agensi PBB.

Bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz adalah anak perempuan beliau.

Melalui maklumat dari Astro Awani, isterinya iaitu Rohayah Ahmad Bahiran, telah mengatakan bahawa jenazah akan dibawa ke Masjid At-Taqwa di Taman Tun Dr Ismail dan akan dikebumikan malam ini (15 Disember 2020.


Kredit :

- The Star online

- Wikipedia

- Astro Awani


Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan