Tiada panggilan SOS dari pilot MAS MH370

Kakitangan Malaysia Airlines mengadakan sidang akhbar di Beijing, China

*Kemaskini : Pesawat MH370 yang hilang itu dipandu oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah, berumur 53, merupakan seorang juruterbang veteran yang sangat berpengalaman dengan mencatatkan 18,365 jam penerbangan, Kapten Zaharie menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981.



Sekurang-kurangnya 239 penumpang yang berada di dalam kapal terbang Malaysia Airlines dikhuatiri mati selepas ia hilang di Laut China Selatan.

Satu operasi carian utama telah dilancarkan selepas pesawat terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing hilang komunikasi di ruang udara Vietnam pada 1.20 pagi waktu tempatan.

Pakar keselamatan penerbangan yang etrkemuka telah berkata ia adalah 'luar biasa' apabila juruterbang pesawat tidak membuat panggilan kecemasan. Pesawat Boeing B777-200 yang telah membuat penerbangan berada pada kira-kira 35,000 kaki sebelum ia terputus hubungan di Laut China Selatan. Sepatutnya pilot yang bertugas mempunyai 'banyak masa' untuk melaporkan sebarang masalah teknikal, kata
editor operasi dan keselamatan Flight Global’s David Learmount.

Ulasan yang diberikan oleh pilot pesawat tentera udara Vietnam yang  ternampak dua tompokan minyak yang besar dekat dengan kawasan di mana pesawat itu hilang. Tetapi tidak ada pengesahan bahawa tompokan itu berkaitan dengan kapal terbang yang hilang, tetapi pihak mereka yakin secara konsisten bahawa ia datangnya dari tangki bahan bakar pesawat yang disyaki terhempas itu.

Ia juga muncul bahawa dua nama yang disenaraikan di yang ketara bagi hilang pasport Perlawanan penerbangan dilaporkan dicuri di Thailand, pegawai-pegawai Kementerian Luar di Rom dan Vienna telah disahkan.

Pasukan rasmi mencari dan menyelamat melaporkan bahawa isyarat terakhir dari pesawat dikesan kira-kira 120 batu nautika (140 batu) di barat daya wilayah selatan Ca Mau Vietnam.

'Pasukan kami sedang memanggil seterusnya kaum keluarga terdekat penumpang dan anak kapal', kata CEO Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya semalam.

'Fokus syarikat penerbangan itu adalah untuk bekerjasama dengan pasukan kecemasan dan pihak berkuasa serta mendapatkan sokongan sepenuhnya. 'Fikiran dan doa kami adalah mengiringi semua penumpang yang terlibat dan anak-anak kapal serta ahli keluarga mereka,' katanya.
Di lapangan terbang Beijing, pihak berkuasa mencatatkan notis meminta saudara-mara dan rakan-rakan penumpang berkumpul di sebuah hotel kira-kira sembilan batu dari lapangan terbang untuk menunggu untuk maklumat lanjut.

Rekod pesawat jenis Boeing 777 tidak mempunyai kemalangan maut dalam 20 tahun kebelakangan ini sehinggalah berlakunya kemalangan Asiana di San Francisco pada bulan Julai 2013. Tiga penumpang terbunuh dalam kejadian berkenaan.


Video pesawat MAS MH370 dalam radar

*Sumber dari :
-Metro UK 
   

*KOMEN :

-kalau tak kerana kemalangan ini, tv berulang kali asyik dengan berita DSAI dijatuhi tuduhan bersalah dalam kes Fitnah II (kempen sebelum pilihanraya kecil Kajang).

-semoga akan ada perkembangan positif dalam usaha mencari penumpang dan anak kapal pesawat MH370. Sesungguhnya Allah SWT maha pengasih dan penyayang...

Facebooker menghina pilot pesawat MAS MH370



Seseorang telah didapati meroyan dan menghidapi sawan muncul di Facebook.  Beliau didapati menghina pilot yang memandu pesawat yang hilang itu yang menurut beliau pilot itu orang dari Negeri Kelantan. Pengguna Facebook seperti nama di gambar atas juga menghina kerajaan Kelantan atas cadangan mereka untuk melaksanakan hudud. 

Selebihnya anda bawa "print screen" di bawah ini :



*Komen :

- Hudud atau hukum syariah adalah peraturan yang diperintahkan oleh Allah SW, Tuhan seluruh alam. Bak kata sultan negara Brunei ;  "siapalah kita untuk menangguh perlaksanaan atau mempersoalkan hukum hudud...."

-Ada kemungkinan akaun yang digunakan adalah bukan dari orang yang sebenar namun sesiapapun individu terbabit, dia adalah seorang yang jumud dalam politik dan hanya berfikir tentang duniawi semata. Wajib bertaubat.

Sejarah MAS (Malaysia Airlines System)

 

Malaysia Airlines System (Sistem Penerbangan Malaysia) ialah syarikat penerbangan Malaysia yang mempunyai lebih 100 destinasi di seluruh dunia. Syarikat ini juga menjalankan operasi penerbangan domestik dan charter. Hub utamanya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur manakala Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang ,Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching dijadikan sebagai hub kedua.

Syarikat ini merupakan salah satu daripada 6 syarikat penerbangan lain di seluruh dunia yang mendapat pengiktirafan 5 bintang oleh Skytrax selain Asiana Airlines, Cathay Pacific, Qatar Airways, Singapore Airlines dan Kingfisher Airlines. Malaysia Airlines telah diberi kredit oleh IATA melalui IATA Operational Audit kerana perlaksanaan keselamatan operasinya.
 Sejarah MAS
Sejarah MAS bermula pada 12 Oktober 1937, iaitu sebuah syarikat perkapalan enjin stim singapura yang berpusat di Liverpool dan Imperial Airways telah menghantar permohonan kepada kerajaan penjajah di Pulau Pinang dan Singapura untuk memulakan penerbangan berjadual yang menghubungkan kedua-dua bandar ini.

Malayan Airways Limited (MAL) telah ditubuhkan namun perkhidmatan berbayar untuk penumpang yang pertama sekali hanya dapat diperkenalkan 10 tahun kemudiannya pada 2 Februari 1947 dan penerbangan sulung yang hanya membawa 5 orang penumpang ini adalah untuk ke KUala Lumpur, bukan Pulau Pinang. Dalam tahun yang sama, MAL meluaskan operasi penerbangannya ke Jakarta, Medan, Palembang dan Saigon daripada hub utamanya di Singapura.

Pada tahun 1957, syarikat penerbangan ini dijadikan syarikat milik kerajaan. Dengan ketibaan pesawat Bristol Britannia yang mampu membawa 84 penumpang pada tahun 1960, syarikat penerbangan ini memulakan operasi jarak jauh pertamanya ke Hong Kong.

Apabila negara Malaysia ditubuhkan, nama syarikat ini ditukar kepada Malaysian Airways Limited pada November 1963. Kemudian, apabila Singapura berpisah daripada Kesatuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, kerajaan Malaysia dan Singapura mengambil alih saham majoriti daripada BOAC dan pemegang saham yang lain dan syarikat ini bertukar nama menjadi Malaysia-Singapore Airlines.

Selepas 20 tahun memulakan operasinya, syarikat ini telah menggunakan pelbagai jenis pesawat seperti Comet IV, enam Fokker F27, lapan Douglas DC-3 dan dua Twin Pioneers dan mempunyai tenaga kerja seramai 2,400 orang. Pada 3 April 1971, syarikat penerbangan ini dibahagikan kepada dua syarikat, iaitu Singapore Airlines dan Malaysia Airlines Systems (MAS). Menjelang tahun 1972, MAS telah meluaskan operasi kepada lebih 34 destinasi domestik dan enam destinasi antarabangsa.
Pada 15 Oktober 1987, nama perdangangan syarikat ini ditukar kepada Malaysia Airlines.

Pakaian Korporat

Perubahan warna dan corak petugas Malaysia Airlines dari awal hingga terkini
Rekaan Sarong Kebaya pada pakaian korporat telah diperkenalkan pada 1 Mac 1986. Seragam ini telah direka oleh Fakulti Fesyen Institut Teknologi Mara, yang kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara. Corak batik yang digunakan menggambarkan motif kelerai ataupun anyaman buluh. Corak ini menjadi latar belakang dan bersatu dengan warna asas seragam tersebut. 

Kemudian, beberapa corak flora asli Malaysia seperti cempaka, jasmin, dan daun-daun bunga raya disulam pada motif "kelerai" tersebut. Motif geometri Sarawak digunakan pada kelim-kelim baju, hujung lengan dan kain sarong. Pada 1 Januari 1993, warna batik ini dicantikkan lagi untuk dipadankan dengan warna seragam baru pramugaranya.

Kod Warna untuk pramugari
  • Sarong kebaya dengan bunga kuning untuk Inflight Supervisor.
  • Sarong kebaya dengan bunga merah jambu untuk Chief Stewardesses, Leading Stewardesses, dan Flight Stewardesses.
  • Sarong kebaya dengan bunga magenta untuk pegawai pengurusan di lapangan terbang.

Logo Korporat


Sejarah syarikat penerbangan ini bermula pada 1937 apabila Malayan Airways Limited didaftarkan sebagai sebuah syarikat. Operasi penerbangan bermula pada 1947 menggunakan pesawat membawa simbol Harimau Bersayap. Pada tahun 1963, syarikat penerbangan ini telah dinamakan Malaysian Airways Limited apabila Persekutuan Malaysia ditubuhkan. Dalam masa yang sama, Borneo Airways Limited juga diserap masuk ke dalam Malaysia Airways Limited.

Pada 1965, dengan perpisahan politik Singapura daripada Malaysia, terdapat penglibatan yang berterusan daripada kerajaan Malaysia dan Singapura dalam syarikat penerbangan ini. Pada 1967, syarikat penerbangan ini dinamakan semula sebagai Malaysia-Singapore Airline Limited (MSA) lalu menjadi syarikat penerbangan kebangsaan yang dikongsi oleh kedua-dua negara dengan logo yang baru diperkenalkan. Pada tahun 1971, Malaysia-Singapore Airline Limited telah dipecahkan kepada dua syarikat penerbangan, masing-masing dengan polisi dan objektif yang tersendiri, dan terlahirlah syarikat penerbangan Malaysia iaitu Malaysian Airlines System (MAS) pada 3 April 1971. Nama tersebut dipilih kerana singkatan kepada nama tersebut (MAS) bermaksud emas dalam Bahasa Melayu, yang juga menggambarkan perkhidmatan yang berkualiti.

Logo korporat Malaysia Airlines baru direka oleh Institut Teknologi MARA telah diperkenalkan pada 15 Oktober 1987, dengan mengekalkan tema wau bulan, tetapi warna baru dan bentuk yang lebih aerodinamik. Selaras dengan logo korporat baru, taip terbaru juga diperkenalkan - MALAYSIA. Tulisan ini ditulis dalam bentuk italic supaya bersesuaian dengan logo untuk melambangkan arah tujuan serta kelajuan.

Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System (MAS) selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Penggunaan warna biru yang ditambah pada warna asal merah mempunyai nilai kebangsaan. Warna merah dan biru ini dibahagikan pada garisan tengah logo untuk melambangkan kesaksamaan.


Destinasi pilihan


Malaysia Airlines mula dirombak di bawah Business Turnaround Plan (BTP). Pelan ini dibuat berdasarkan hub-and-spoke approach dan juga polisi terbaru kerajaan iaitu Polisi Rasionalisme Penerbangan Domestik. Ini menyebabkan route domestik Malaysia Airlines berkurangan daripada 118 kepada 22 route dan route antarabangsa juga berkurangan daripada 114 kepada 90. 

Pelan penstrukturan semula untuk penerbangan domestik bermula Ogos 2006 manakala penstrukturan semula penerbangan antarabangsa dijalankan mengikut fasa-fasa. Fasa pertama akan mengembalikan semua laluan penerbangan antarabangsa ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebagai hub utama dan fasa kedua akan menamatkan perkhidmatan pada route yang ternyata tidak menguntungkan.

Pelan tersebut bukan sahaja untuk mengurangkan penerbangan-penerbangan syarikat ini, tetapi juga untuk memperbaiki hubungan dan kekerapan laluar sasaran. Sebelum ini, Malaysia Airlines hanya menjalankan operasi penerbangan sebanyak 2 bank ketibaan dan perlepasan, namun sejak Ogos 2006, syarikat ini mengendalikan 4 bank penerbangan setiap hari. Syarikat juga telah melancarkan jadual penerbangan baru yang efektif sejak Ogos 2006 untuk menjamin hubungan laluan yang lebih baik.

Kanak-kanak kecil di Thailand dilatih "Muay Thai"?

 

Tomoi (juga dipanggil Tinju Siam) ialah sejenis seni bela diri yang terkenal di kalangan masyarakat Melayu di negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu di utara Semenanjung Malaysia. Tinju Siam yang asalnya daripada negara Thailand (Muay Thai) terkenal dengan ketangkasan dan bahayanya berbanding dengan tinju biasa yang hanya menggunakan tangan sahaja. Secara praktiknya, Tomoi dan Muay Thai tiada sebarang perbezaan besar.

Tomoi banyak menggunakan tangan, siku, kaki dan lutut. Ketangkasan dan kelincahan pemain tinju ini adalah sangat penting apabila berhadapan dengan lawan. Secara amnya, pemain tinju ini mempunyai tahap kecerdasan dan ketahanan fizikal yang cukup tinggi.

Dalam video di bawah memaparkan dua orang kanak-kanak kecil lelaki dilihat sedang "sparring" seni Muay Thai sambil ditontoni oleh ahli keluarganya serta jiran sekampungnya. Yang mengkagumkan kanak-kanak berkenaan tidak menangis kesakitan malah tersenyum kesukaan...



*Komen :
- Kerana itu Thailand sentiasa ada bakat-bakat hebat yang mampu diketengahkan di peringkat antarabangsa dalam arena Muay Thai...

Keputusan Liga Super 8 Mac 2014

 

 Keputusan semasa perlawanan Liga Super Malaysia, 8 Mac 2014 :


KEPUTUSAN PENUH


Singapore Lions XII 1  -  2  Kelantan
26' Singapore Lions XII
51' Kelantan
91' Kelantan

S.Darby  0  -  2  JDT
23' JDT
31' JDT

Pahang  4  -  1  ATM
15' Pahang
18' Pahang
35' Pahang
51' Pahang
63' ATM 

Perak  1  -  1  PKNS FC
6' Perak
30' PKNS FC

T-Team  2  -  0  Sarawak
46' T-Team
85' T-Team



Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan