Hotspot ini melibatkan kemalangan dan kematian disebabkan kenderaan berat yang kerap. Sekitar Terowong Manora juga termasuk di dalam senarai hotspot.
Lebih malang, pengguna kenderaan berat hanya 9%, namun kemalangan maut melibatkan kenderaan berat hampir mencecah 50%.
Terbaharu kematian 5 pelajar USAS menyayat hati kita. Pihak Bomba menyatakan kesukaran untuk akses kepada kawasan kemalangan yang jauh, kesesakkan dan juga kekurangan sumber air dan tiada pili air.
Tindakan bersepadu yang segera daripada pihak kerajaan, konsesi dan pihak berkepentingan lain diperlukan dalam mencegah kemalangan jalan raya melibatkan kenderaan berat.
Bahagian Utara
KM 104.4–109.0
KM 125.7–131.0
KM 143.0–148.3
KM 228.0–234.5
KM 256.1–259.0
KM 263.1–268.4
KM 292.0–297.1
KM 307.8–313.0
KM 381.9–385.5
KM 443.0–449.4
KM 454.3–458.9
Bahagian Selatan
KM 280.9–285.5
KM 271.0–275.5
KM 243.6–246.9
KM 229.4–234.4
KM 218.9–223.3
KM 195.0–197.7
KM 145.6–149.4
KM 123.6–126.5
KM 81.0–83.0
KM 25.5–30.6
KM 12.6–17.6
^ Manap, Norhafizah, et al. "Identification of hotspot segments with a risk of heavy-vehicle accidents based on spatial analysis at controlled-access highway." Sustainability 13.3 (2021): 1487.
* Confused study
** Zutobi data