Nama SAKAN adalah ilham pemiliknya Dato' Haji Che Umar Bin Haji Yatim
sempena nama tempat kelahiran beliau di Kampung Sakan, Jalan Dato’
Kumbar, Alor Setar Kedah. Pasaraya Borong Sakan Sdn. Bhd. yang sebelum
ini dikenali dengan nama Syarikat Sri Sakan telah beroperasi secara
aktif pada tahun 1980 dan ditubuhkan secara rasmi pada April 1982.
Perniagaan ini dimulakan dengan modal hanya RM200.00. Dato' Hj. Che Umar
yang ketika itu bertugas sebagai Pengurus Pertubuhan Keselamatan
Pekerja (PERKESO) telah melantik isterinya, Datin Resnah Husin sebagai
Pengurus syarikat. Perniagaan bermula dengan menerima pesanan dan
menjual kepada kenalan sahaja. Pada tahun 1982, Syarikat Sri Sakan telah
maju setapak lagi sebagai pemborong pakaian kepada peniaga-peniaga
kecil, pasar malam, kedai-kedai pakaian, pasaraya ekonomi dan rangkaian
Supermarket Berkat, Fajar dan Billion. Pada waktu itu, barang-barang
yang dipasarkan merupakan produk keluaran Thailand.
Dengan penuh keyakinan bahawa perniagaan yang diceburi mempunyai
potensi besar dan mempunyai peluang yang cerah, maka Dato' Hj. Che Umar
mengambil keputusan untuk bersara lebih awal pada tahun 1998 dan memberi
tumpuan sepenuhnya kepada perniagaan. Walaupun dalam kemerosotan
ekonomi pada waktu itu, beliau tetap yakin dan berusaha. Hasilnya amat
membanggakan.
Pada tahun 2000, dengan dibantu oleh tiga (3) orang anaknya yang baru
tamat pengajian dalam Ijazah Perakaunan dan Kewangan dari Kingston
Universiti of London, Ijazah Ukur Bangunan dari Universiti Malaya dan
Diploma Pengurusan Perniagaan dari Politeknik Ungku Omar, maka pada Jun
2001 tertubuhlah Pasaraya Borong Sakan Sdn. Bhd. sehinggalah mempunyai
81 cawangan pada hari ini (2012). Kesemua saham syarikat dimiliki
sepenuhnya oleh Dato' Hj. Che Umar, isteri serta anak-anaknya.
Tiga faktor yang membantu SAKAN bertahan dan berkembang ialah:
-Pengetahuan dan pengalaman Pengarah urusan; Dato' Hj. Che Umar
Hj.Yatim selama lebih 20 tahun dalam bidang ini sebagai pemborong
sebelum terlibat dalam aktiviti peruncitan. Ini termasuk keupayaan
mengharungi dua (2) kegawatan ekonomi (tahun 1983 dan 1997) dengan
baik malah semakin berkembang.
-Ketegasan dan sikap berhati-hati yang dibawa oleh Dato' Hj. Che
Umar dalam membentuk anak-anaknya, menjadikan perniagaan seperti
yang ada pada hari ini.
-Budaya kerja yang diamalkan.
LATAR BELAKANG PERNIAGAAN
Pasaraya Borong Sakan Sdn.Bhd menjalankan aktiviti perniagaan
berupakan keperluan hidup manusia pakaian, tempat tinggal dan makanan
secara runcit dan borong. SAKAN menyediakan pakaian untuk semua
peringkat umur termasuk lelaki, wanita, remaja, kanak-kanak dan bayi
dalam pelbagai jenis, corak, kualiti dengan harga yang rendah.
Sejak
ditubuhkan di Kuala Kangsar pada tahun 2001, PBSSB telah berkembang
dengan begitu pesat dan kini terdapat 80 buah cawangan di seluruh negeri
di Malaysia. Anak-anak Dato' Haji Che Umar Bin Haji Yatim iaitu Puan
Rosmariza Binti Dato' Hj. Che Umar, En. Hairil Amri Bin Dato' Hj. Che
Umar dan Puan Rosmarina Binti Dato' Hj Che Umar merupakan tulang
belakang pembangunan syarikat yang sentiasa memastikan kelancaran urusan
perniagaan syarikat ini.
SAKAN memiliki kelebihannya tersendiri dan
mempunyai daya saing yang kuat untuk terus lebih maju ke hadapan.
Kelebihan yang ada pada SAKAN membolehkan memenuhi falsafah
perniagaannya dalam menjual barangan pada harga borong kepada para
pelanggannya. China, Thailand, Indonesia adalah negara asing yang
menjadi punca barangan diperolehi selain daripada negeri-negeri dalam
Malaysia.
Keperluan hidup manusia (pakaian, tempat tinggal dan makanan) adalah
fokus barangan jualan SAKAN. SAKAN menyediakan pakaian untuk semua
peringkat umur termasuk lelaki, wanita, remaja, kanak-kanak dan bayi
dalam berbagai jenis, corak, kualiti dengan harga rendah. Dewasa ini
masyarakat lebih berhati-hati, prihatin dan mempunyai informasi yang
luas terhadap harga barang keperluan dan di mana untuk membeli.
Berdasarkan komen yang kami terima, pelanggan yang 95% terdiri dari
masyarakat Islam mahu berbelanja di kedai-kedai dan pasaraya milik
bumiputera, tetapi memandangkan jumlahnya amat kecil dan kebanyakannya
tidak mampu bersaing maka keinginan itu terkubur. Oleh itu, SAKAN yang
mampu bersaing dari segi harga dan kepelbagaian barang, mendapat tempat
di pasaran di samping dapat menunaikan fardhu kifayah. Kami mahu
pelanggan merasakan bahawa membeli belah di SAKAN bukan hanya dapat
berjimat dengan harga borong yang ditawarkan malah mendapat layanan yang
memuaskan.
Menyedari hakikat di pasaran kini, maka kami telah
merancang untuk memperluaskan cawangan yang sedia ada ke beberapa
tempat yang telah dikenal pasti. Keyakinan serta kesungguhan pihak
pengurusan dan semua kakitangan syarikat memberi keyakinan untuk
mencapai matlamat syarikat di masa hadapan.
- Jika ada yang meragui kualiti barangan yang dijual, maka sepatutnya andai sendiri boleh menilai sebelum membelinya. Sama seperti kes Pasaraya Mydin semasa awal penubuhannya, kualiti barangan yang dijual di Mydin diragui kerana dikatakan kebanyakkan barangan diimport dari negara China.
-Barangan yang dijual murah berpadanan dengan ketahanan dan kualitinya, sesuai untuk rakyat yang berpendapatan miskin dan sederhana ataupun yang ingin berjimat-cermat.
-Mana-mana barang yang pakai tak "lasak", dibeli dengan harga mahal atau murah, ia akan bertahan lama.
-Jika inginkan yang kualiti tinggi... (tinggilah sangat...), pergilah ke pasaraya seperti Sogo ataupun kedai-kedai swasta di Jusco).