Mana lagi power antara Muay Thai dan Silat? : Jak Othman bersuara



Jak Othman adalah orang lama dalam seni beladiri di Malaysia. Beliau merupakan pengasas dan Grandmaster Silat Harimau Berantai International, Silat Gayong Harimau Silat International, Silat Tomoi Group, Bladetech International, King Tiger Muay Thai Kickboxing International dan The Jak Othman Kickboxing & Martial Arts Studio yang berpusat di Selangor, Malaysia.


Berkenaan dengan isu perbandingan yang sengaja diwujudkan atau mungkin boleh dilihat sebagai provokasi oleh pihak tertentu dalam suatu temubual dengan Muhammad Johan Ghazali Zulfikar (Juara dalam Kejuaraan ONE di Stadium Tinju Lumpinee, Bangkok, Thailand), Jak Othman tampil bersuara bagi memberikan pendapat beliau. Berikut adalah pendapat beliau yang ditaip melalui akaun Facebooknya :

Mana lagi "power" ? Muay Thai ke Silat?

Saya amalkan kedua seni beladiri ini punya pendapat yang berbeda. Muay Thai ialah sukan tempur yang extreme. Striking is the name of the game here. To knockout the opponent in the ring. 
Satu topik yang subjektif. Orang Muay Thai yang hidupnya hanya Muay Thai akan dengan jelas akan menyebelahi Muay Thai. Malah Orang Silat pun begitu.


Muay Thai memang agak realistic, tapi ia adalah sejenis sukan tempur yang terikat dengan undang undang. Walaupun ganas, ada teknik-teknik yang diharamkan dan begitu juga dengan sasaran sasaran tertentu. 

Muay Thai ganas tapi dalam keadaan tempur sebenar ahli Muay Thai akan terdedah dengan cucukan mata dan  pukulan ke halkum, leher dan penyawa sasaran sasaran yang diharamkan dalam Dunia Muay Thai tapi pilihan utama dalam keadaan tempur sebenar.

Silat pula bukan sukan. Ia adalah seni beladiri ilmu gaduh, ilmu perang. Silat ialah MMA di "battlefield" yang tidak terikat pada undang undang. Walhal anything goes! Bagi saya dalam keadaan tempur sebenar Silat lebih sesuai. Tapi Silat dilagakan dengan Muay Thai dalam ring Muay Thai ikut undang undang Muay Thai sudah tentu Silat tak efektif.


Kredit : Jak Othman ( Facebook )


Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan