Cara bola sepak dihasilkan di kilang Adidas

 

Bola sepak sudah diiktiraf sebagai sukan yang paling banyak dimainkan di dunia.  Malah bola sepak adalah permainan pertama bagi kebanyakkan kanak-kanak lelaki walaupun spesifikasinya berbeza dari bola sepak yang dimainkan di padang.  Sukan bola sepak juga telah menjadi sebuah industri "multijuta" yang menghasilkan keuntungan dari peringkat pemain, jurulatih dan paling utama ialah usahawan.

Namun pernahkah anda melihat bagaimana bola sepak dihasilkan dalam era moden ini?.  Kalau dahulu bola sepak dihasilkan secara manual menggunakan tenaga manusia dan dengan cara "menjahit", namun kini ia dihasilkan dengan menggunakan alat dan mesin khas bagi menghasilkan bola sepak yang lebih berkualiti tinggi, mengikut spesifikasi yang dikeluarkan oleh FIFA selaku badan induk bola sepak dunia.

Bawah ini merupakan salah satu video yang menunjukkan secara ringkas bagaimana bola sepak dihasilkan. Selepas itu bolehlah anda "survey" video-video lain berkenaan penghasilan bola sepak seperti dari kilang Nike atau Puma...

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan